Uchwała Nr XXIV/147/05

 

 

                                                                 Uchwała  Nr XXIV/147/05

                                                                 Rady Gminy Rutka – Tartak

                                                                      z dnia 29 grudnia 2005 r.

                                       w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rutka – Tartak.

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art.42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 z 2004r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 Nr 172, poz. 1441) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 60, poz. 369, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 154, poz. 1800, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz.1808 z 2005 r. Nr 85, poz. 729 i Nr 175, poz. 1458), po uzyskaniu opiniiPaństwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy
Rutka-Tartak, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rutka-Tartak.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXI/129/97 Rady Gminy w Rutce-Tartak z dnia
13 listopada 1997r. w sprawie szczególowych zasad utrzymania czystości i porządku
w Gminie Rutka-Tartak.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Zastępca Przewodniczącego Rady

Stanisław Popławski

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Załącznik 

                                                                                                                                                                                                                                                                                  do Uchwały Nr XXIV/147/05

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Rady Gminy Rutka-Tartak

                                                                                                                                                                                                                                                                                                          z dnia 29 grudnia 2005 r.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

REGULAMIN

 utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rutka-Tartak

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w dalszej treści jest mowa o:

1)  ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, z późn. zm);

2)  ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 628, z późn. zmianami);

3)  nieruchomości - należy przez to rozumieć część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków (art. 46 § 1 kodeksu cywilnego),

4)  właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;

5)  nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo
w zbiornikach bezodpływowych;

6)  odpadach komunalnych -  rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych w myśl ustawy o odpadach;

7)  odpadach komunalnych dużych - są to odpady komunalne, które nie mogą być swobodnie umieszczane w typowych pojemnikach ze względu na swoje rozmiary lub masę np. stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego, gruz itp.;

8)  odpadach roślinnych biodegradowalnych – należy przez to rozumieć odpady organiczne powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania prywatnych oraz publicznych terenów zieleni;

9)  odpadach niebezpiecznych są to odpady (m.in. baterie, akumulatory, farby, lakiery, chemikalia, swietlówki, eternit, itp.):

 a) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście A załącznika nr 2 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy;

b) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście B załącznika nr 2 do ustawy o odpadach i zawierające którykolwiek ze składników wymienionych
w załączniku nr 3 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną
z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o odpadach;

10)  odbiorcy odpadów – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, prowadzącego na podstawie zezwolenia wójta działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

11) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania (tzw. szamba);

12) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć w szczególności: psy i koty oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach nie hodowlanych;

13) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych;

14) psach rasy uznanej za agresywną – psy należące do jednej z ras wymienionych w przepisach wykonawczych do ustawy o ochronie zwierząt;

15) radzie gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Rutka-Tartak;

16)  wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Rutka-Tartak;

Rozdział ii

Obowiązki i zakazy właścicieli nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Rutka-Tartak obowiązani są:

1) Wyposażyć nieruchomość w odpowiednie urządzenia służące do zbierania odpadów oraz utrzymywać te urządzenia w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym, a w szczególności:

a) dbać o dobry stan techniczny nie pogarszający warunków właściwego korzystania
z tych urządzeń;

b) dbać o zamykanie i nieprzepełnianie tych urządzeń;

c) oczyszczać i dezynfekować urządzenia służące do zbierania odpadów;

2) Utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi;

3) Uprzątać błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz posypywać je piaskiem, przy czym należy uprzątnąć piasek
z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

4) Właściciele nieruchomości są zobowiązani do usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu się.

§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez   zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymogami określonymi w niniejszych zasadach oraz pozbywanie się tych odpadów,  w sposób zgodny
z przepisami ustawy  oraz  przepisami odrębnymi.

2. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu obowiązku określonego w ust. 1  obowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez odbiorcę odpadów komunalnych , przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

3. Przepisy ust. 1 i 2 mają  odpowiednie zastosowanie także w przypadku gromadzenia  nieczystości płynnych w zbiornikach bezodpływowych.

§ 4. Właścicieli nieruchomości obowiazuje zakaz spalania odpadów komunalnych,
w szczególności odpadów niebezpiecznych, z tworzyw sztucznych, gumy, tekstyliów, zaoliwionych szmat, mebli oraz podobnych.

§ 5. Właścicieli nieruchomości obowiazuje zakaz zakopywania odpadów komunalnych
i wylewania nieczystości ciekłych oraz wywożenia i wysypywania odpadów stałych
w miejscach do tego nie przeznaczonych.

§ 6. Właścicieli nieruchomości obowiazuje zakaz wykorzystywania nieczynnych studni przydomowych do gromadzenia odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych i wód deszczowych.

§ 7. Obowiązek dostosowania umów na wywóz odpadów komunalnych i nieczystości płynnych do zasad wynikających z niniejszych wymagań spoczywa na właścicielach nieruchomości i firmie wywozowej.

§ 8. Wykonywanie w/w obowiązków na terenie budowy należy do kierownika budowy.

§ 9. Właściciele nieruchomości w trybie pilnym zobowiązani są przyłączyć nieruchomość do istniejącej sieci kanalizacyjnej.

2. W przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, właściciele nieruchomości w trybie pilnym zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków lub w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych.

3. Wymagania techniczne, warunki budowy i eksploatacji zbiorników przeznaczonych do gromadzenia nieczystości płynnych  oraz przydomowych oczyszczalni ścieków określają odrębne przepisy.

4. Na terenach gminy nie wyposażonych w sieć kanalizacyjną zaleca się stosowanie przydomowych oczyszczalni ścieków, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych

§ 10. Obowiązki określone w § 2 i § 3  w zakresie gromadzenia odpadów komunalnych i odprowadzania nieczystości płynnych nie dotyczą właścicieli niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy pod warunkiem, że na działce nie jest prowadzona działalność gospodarcza oraz pól i łąk uprawianych rolniczo.

§ 11. Zobowiązuje się każdego właściciela nieruchomości do wyposażenia nieruchomości w odpowiednie pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych.

§ 12. Ilość i wielkość urządzeń do zbierania odpadów komunalnych stanowiących wyposażenie nieruchomości musi być adekwatna do ilosci odpadów komunalnych zbieranych na nieruchomości z uwzględnieniem normatywnej ilości odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych lub w innych źródłach, tak aby zapewnić prawidłowe gromadzenie odpadów z uwzględnieniem częstotliwości ich wywozu przez odbiorcę odpadów, jednak minimalna pojemność pojemnika nie może być mniejsza niż 120 l.

Rozdział iii

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach i terenach użytku publicznego

§ 13. Wymagania dotyczące nieruchomości niezabudowanych oraz zabudowanych budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub budynkami użyteczności publicznej:

1) nieruchomość winna być utrzymywana w czystości i porządku poprzez zapobieganie     zanieczyszczaniu terenów odkrytych i systematyczne zbieranie odpadów, zamiatanie,  zmywanie oraz inne zabiegi usuwania zanieczyszczeń;

2) zieleń znajdująca się na terenie nieruchomości winna być właściwie pielęgnowana,
w szczególności poprzez usuwanie chwastów i opadłych liści, koszenie, usuwanie     zbędnych  części roślin;

3) budynki i inne obiekty budowlane winny być utrzymane w dobrym stanie technicznym.

§ 14. Wymagania dotyczące terenów służących komunikacji publicznej:

1) przystanki komunikacji publicznej i place postojowe winny być utrzymywane
w czystości i porządku poprzez zapobieganie ich zanieczyszczeniu, systematycznie uprzątane z błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a w zimie posypywane piaskiem;

2) wiaty przystankowe powinny być utrzymywane w pełnej sprawności technicznej
i właściwym stanie estetycznym;

           2. Obowiązki wyminione w ust.1 należą do jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

§ 15. Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych urządzeń i obiektów dostępnych publicznie, a także umieszczania na nich reklam, plakatów, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków bez uzyskania pisemnej zgody zarzadzającego obiektem.

§ 16. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, do ustawienia na tych terenach lub przy tych obiektach znormalizowanych koszy na odpady. Systematyczne ich opróżnianie należy do obowiązku właściciela nieruchomości.

§ 17. Właściciele nieruchomości wielolokalowych, korzystający z komunalnych terenów bezpośrednio do niej przylegających są zobowiązani zapewnić bezpośrednie dojście do swojej nieruchomości poprzez odśnieżanie i zwalczanie śliskości. 

§ 18. Na terenie nieruchomości, poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) mycie pojazdów samochodowych może odbywać się pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są  do sieci kanalizacyjnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymogami określonym i w niniejszych zasadach;

2) doraźne naprawy pojazdów samochodowych mogą się odbywać wyłącznie pod warunkiem, że powstające odpady gromadzone będą w pojemnikach do tego przeznaczonych. Zabrania się prowadzenia napraw blacharsko – lakierniczych
w miejscach do tego nie przeznaczonych.

3. Zabrania się mycia i napraw samochodów, motocykli, motorowerów przy zbiornikach i ciekach wodnych, na terenach służących komunikacji publicznej, ciągach pieszo-jezdnych , parkingach, placach publicznych oraz chodnikach z wyjątkiem sytuacji awaryjnych.

§ 19. Organizatorzy imprez, spotkań o charakterze publicznym są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości na obszarze, gdzie się one odbywają, poprzez:

1) wyposażenie miejsca organizacji imprez w odpowiednią liczbę pojemników na odpady oraz przenośnych sanitariatów.

2) uprzątnięcie terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy, spotkania itp.,

3) zagospodarowanie zebranych odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.



Rozdział iv

Selektywna zbiórka odpadów

§ 20. Selektywną zbiórkę odpadów stałych prowadzić powinni wszyscy mieszkańcy gminy, zakłady pracy i szkoły funkcjonujące na terenie gminy. W akcjach selektywnej zbiórki odpadów czynny udział winna brać młodzież szkolna.

2. Wraz z selektywną zbiórką odpadów stałych prowadzić należy akcję informacyjno-edukacyjną na temat jej znaczenia dla ochrony środowiska naturalnego.

§ 21. Selektywna zbiórka odpadów będzie wprowadzana systematyczne we wszystkich miejscowościach na terenie gminy,  z uwzględnieniem zapotrzebowania na środki techniczno – organizacyjne i związanie z nimi środki finansowe i w zależności od wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy.

§ 22. Właściciele nieruchomości w miejscowościach, w których wprowadzana będzie selektywna zbiórka odpadów, obowiązani są do oddzielnego gromadzenia odpadów użytecznych (surowców wtórnych).

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów należy stosować urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych, odpowiadające ogólnym warunkom określonym
w niniejszych zasadach, z tym że utrzymane w odmiennej kolorystyce.

3. Urządzenia do zbierania odpadów w sposób selektywny zapewnia właściciel nieruchomości. Urządzenie te może również zapewniać gmina lub odbiorcy odpadów.

4. Urządzenia przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów stałych nie mogą jednocześnie służyć do gromadzenia pozostałych odpadów komunalnych.

5. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszych zasadach. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną w umowie z obiorcą odpadów świadczącym usługi w tym zakresie.

 

Rozdział v

Urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczania

§ 23. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności należy urządzić miejsce wyposażone w urządzenia do zbierania odpadów komunalnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz. 690, z późń. zmianami).

2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nieruchomości tak, aby zapewniało łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości, jak i dla odbiorcy odpadów. Powinno być o równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce to właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. W przypadku braku możliwości zlokalizowania miejsca ustawienia urządzeń do zbierania odpadów komunalnych zapewniającego łatwy dojazd samochodu, urządzenia te mogą być ustawione w miejscu poza nieruchomością, po uzyskaniu zgody właściciela tego terenu.

4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia urządzeń ponosi właściciel nieruchomości.

§ 24. Odpady komunalne należy zbierać jedynie do zamkniętych i szczelnych pojemników  lub kontenerów, a także koszy ulicznych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

2. Dopuszcza się, w sytuacjach krótkotrwałego zwiekszenia ilości odpadów komunalnych gromadzenie zebranych odpadów poza pojemnikami,  w szczelnych i zawiązanych workach ulegających biodegradacji.

3. Doboru rodzaju pojemników, o których mowa w ust. 1, dokonuje właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z odbiorcą odpadów, któremu zlecił  odbiór odpadów komunalnych.

4. Odpady wielkogabarytowe winny być wystawiane do uprzątnięcia tylko w terminach ustalonych z podmiotem uprawnionym do ich odbioru bądź oddawane indywidualnie wyżej wymienionemu podmiotowi na podstawie zgłoszenia przez właściciela nieruchomości.

§ 25. Na drogach publicznych, innych terenach intensywnego ruchu pieszego,
w miejscach  zgromadzeń oraz na przystankach komunikacyjnych należy

§ 26.  do zbierania odpadów komunanych instalować niepalne kosze uliczne o minimalnej pojemności 30l.

2. Odległość między koszami ulicznymi rozstawianymi na drogach publicznych winna uwzględniać rzeczywiste natężenie ruchu pieszego, a na przystankach komunikacyjnych powinny znajdować się w odległości nie większej niż 2 m od przystanku.

3. Kosze uliczne powinny być mocowane na stałe oraz w miarę możliwości być zaopatrzone w przykrycie zabezpieczające odpady przed rozsypywaniem.

4. Obowiązek instalowania koszy na drogach publicznych, pozbywanie się zgromadzonych w nich odpadów oraz utrzymanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym ciąży na zarządcy drogi, a na innych nieruchomościach na ich właścicielu. Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić dodatkowe urządzenia do zbierania odpadów komunalnych, w liczbie zapewniającej utrzymanie czystości.

§ 27. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania urządzeń do zbierania  odpadów  komunalnych  w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w należytej czystości oraz dezynfekowania.

2. Zabrania się zbierania w urządzeniach do zbierania  odpadów komunalnych śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, gruzu budowanego oraz spalania w nich  jakichkolwiek odpadów.

§ 28. Odpady komunalne duże mogą być doraźnie zbierane w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z odbiorcą odpadów.

§ 29. Uprzątnięty z chodników śnieg i lód należy gromadzić w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających.

2. Pryzmy śniegu i lodu uprzątniętego z przystanków komunikacyjnych należy układać przy jezdni poza terenem przystanku, w sposób nieutrudniający zatrzymywania pojazdów i ruchu pasażerów.

3. Usunięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej należy do obowiązków zarządu drogi.

§ 30. Użytkownicy dróg i jezdni wiozący lub przenoszący materiały sypkie oraz produkty rolne (słoma,siano,trawa, obornik itp.) w przypadku zanieczyszczenia zobowiązani są
w trybie pilnym oczyścić to miejsce na koszt własny.

§ 31. Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do dróg publicznych należą do zarządcy drogi.

Rozdział vi

Zasady usuwania odpadów z terenu nieruchomości

§ 32. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego tj. odbiorcy odpadów dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

§ 33. Odpady komunalne zbierane w pojemnikach lub konternerach winny  być usuwane z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych z odbiorcą odpadów,  nie rzadziej jednak niż:

1) 2 razy w miesiącu w okresie letnim;

2) 1 raz na miesiąc w okresie zimowym

3. 2. Usuwanie odpadów zgromadzonych w koszach ulicznych winno odbywać się
w miarę ich zapełniania, nie rzadziej jednak niż 2 razy w miesiącu.

§ 34. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości według potrzeb,
w zależności od objętości zbiornika jednak z częstotliwością  gwarantującą, że nie nastąpi wyciek wynikający z przepełnienia zbiornika, powodujący zanieczyszczenie gruntu i wód powierzchniowych.

2. W przypadku złego stanu technicznego zbiornika bezodpływowoego, a
w szczególności jego nieszczelności i braku zabezpieczenia przed możliwością przedostania się zanieczyszczeń do otoczenia, postępowanie prowadzi Wójt. O fakcie występowania nieprawidłowości zawiadamia się własciciela nieruchomości zobowiązując go do usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie.

3. W razie podejrzenia o nieszczelność zbiornika kontrolujący może zażądać jego opróżnienia w celu sprawdzenia. W przypadku stwierdzenia nieszczelności kosztami opróżnienia będzie obciążony własciciel nieruchomości, w przeciwnym wypadku koszty pokrywa jednostka zarządzająca kontrolę.

§ 35. Za utrzymanie w czystości miejsca z którego następuje odbiór odpadów komunalnych  lub nieczystości ciekłych przez odbiorcę odpadów odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości.

2. Zanieczyszczenia powstałe podczas odbioru odpadów komunalnych  i nieczystości ciekłych powinien usuwać odbiorca tych odpadów.

§ 36. Na obszarach skoncentrowanej zabudowy wielolokalowej dopuszcza się korzystanie z jednego pojemnika przez kilku właścicieli, z tym, że obowiązki związane z jego opróżnianiem, podpisaniem umowy z podmiotem odbierającym odpady oraz rozliczanie za wywóz odpadów z pozostałymi partycypującymi właścicielami, spoczywa na jednym, wybranym właścicielu.

§ 37. Odbiorca odpadów dokonując odbioru odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych potwierdza wykonanie usługi właściwym dokumentem.

2. Odbiorca odpadów ma prawo odmowy odbioru odpadów komunalnych zmieszanych z innym rodzajem odpadów, w przypadku których obowiązuje odmienny sposób postępowania, uregulowany odrębnymi przepisami.

§ 38. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.    Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określa ustawa o odpadach.

§ 39. Zabrania się gromadzenia na ogólnych zasadach odpadów innych niż komunalne.

1) Zakazuje się umieszczania gruzu budowlanego i innych odpadów powstających podczas prowadzenia prac remontowych w pojemnikach na odpady komunalne. Winny być one zbierane do oddzielnych pojemników podstawianych przez podmiot upoważniony do utylizacji odpadów na zgłoszenie właściciela dokonującego remontu i przekazywane podmiotowi do odbioru.

2) Przedsiębiorcy realizującemu usługi transportowe odpadów komunalnych zabrania się transportowania odpadów niedozwolonych. Odpady te zobowiązany jest natychmiast zabezpieczyć i usunąć zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciel nieruchomości
w sposób zabezpieczający środowisko naturalne przed skażeniem.

§ 40. Zabrania się składowania lub magazynowania odpadów oraz nieczystości ciekłych w miejscach na ten cel nie przeznaczonych.

§ 41. Zabrania się wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości, na których powstają odpady, do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli.

2. W przypadku stwierdzenia faktu określonego wyżej w ust. 1 właściciel nieruchomości winny nieprzestrzegania zakazu zobowiązany jest do ustawienia dodatkowego pojemnika na odpady komunalne na swojej nieruchomości oraz  podlega karze zgodnie § 69 niniejszego regulaminu.

§ 42. Właściciele nieruchomości położonych na terenach skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego mogą kompostować część organiczną odpadów komunalnych. Kompostowanie odpadów nie może stanowić uciążliwości zapachowych dla sąsiednich nieruchomości. Kompostownik winien być oddalony od granicy sąsiedniej nieruchomości o co najmniej 2 m.

§ 43. Dopuszcza się kompostowanie lub spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych na innych terenach pod warunkiem, że nie narusza to odrębnych przepisów, do czasu wprowadzenia systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych podlegających biodegradacji.

§ 44. Ustala się maksymalny poziom odpadów biodegradowalnych, jakie mogą być odprowadzone na składowisko odpadów w wysokości 70 %.


Rozdział vii

Odpady niebezpieczne

§ 45. Odpady niebezpieczne, wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych typu: baterie, akumulatory, świetlówki, przeterminowane leki, opakowania po środkach ochrony roślin podlegają odrębnej selektywnej zbiórce i winny być zbierane selektywnie i poddawane utylizacji lub zagospodarowaniu na podstawie odrębnych przepisów.

§ 46. Odpady niebezpieczne nie mogą być gromadzone, transportowane i utylizowane na ogólnych zasadach w sposób podany w niniejszych szczegółowych zasadach utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

§ 47. Segregację odpadów niebezpiecznych prowadzi osobiście właściciel nieruchomości, który zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji tych odpadów.

§ 48. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest osobiście zabezpieczyć właściwe gromadzenie odpadów niebezpiecznych, ich transport i utylizację przez jednostki specjalistyczne posiadające wymagane zezwolenie, przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących odpadów niebezpiecznych oraz poniesienia kosztów związanych z powyższym.

2. Odpady niebezpieczne należy niezwłocznie usunąć z terenu swojej nieruchomości
z uwzglednieniem ust.1.

Rozdział viii

Transport odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 49. Do transportu odpadów jednostki wywozowe są zobowiązane stosować samochody specjalistyczne. W przypadku odpadów drobnych – samochody bezpylne i kontenerowe, do przewozu nieczystości ciekłych samochody i pojazdy asenizacyjne, w sposób zgodny
z przepisami ustawy  oraz  przepisami odrębnymi.

§ 50. Na prowadzenia przez przedsiębiorców działalności w zakresie:

1) Odbierania, wykorzystywania i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

2) Opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

3) Ochrony przed bezdomnymi zwierzetami;

4) Prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzecych i ich części;

5) wymagane jest uzyskanie zezwolenia Wójta.

§ 51. Warunki uzyskania zezwoleń na świadczenie usług określonych powyżej określa ustawa.

Rozdział ix

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 52. Osoby bedące właścicielami lub opiekunami  psów, kotów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie zwierząt, które utrzymują i szkody przez nie wyrządzone.

§ 53. Osoby utrzymujące  psy i innye zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania ich bez nadzoru, jeżeli zwierze nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający na samodzielne wydostanie się  z niego.

2. Właściciele nieruchomości ogrodzonych, na których utrzymywane są psy bez uwięzi obowiązani są do umieszczenia w widocznym miejscu tabliczki ostrzegającej przed psem.

3. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.

§ 54. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane na smyczy i
w kagańcu. Zwolnienia psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2.  Wyprowadzanie psów ras uznanych za agresywne, psów dużych powyżej 50 cm w kłębie lub zachowujące się w sposób agresywny dozwolone jest tylko przez osoby dorosłe na smyczy i w kagańcu.

3. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt domowych do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych,  jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki lub obiektu).

4. Zakazuje się wprowadzania psów na tereny kąpielisk otwartych, na  tereny  szkół, do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci, a także na tereny przeznaczone pod place zabaw.

§ 55. Psy bez smyczy i kagańca pozostawione w miejscu publicznym będą traktowane jako bezdomne, chwytane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt, kosztami obciażony zostanie własciciel psa.

§ 56. Do obowiązków właścicieli psów należy bez wezwania:

1) zarejestrowanie, oznakowanie  i opłacanie podatku od posiadanych psów;

2) poddawanie obowiązkowym szczepieniom psy, które ukończyły dwa miesiące życia - raz w roku kalendarzowym,

3) bezzwłoczne zgłoszenie do lekarza weterynarii przypadków pogryzienia człowieka przez psa i zastosowanie się do zaleceń służb weterynaryjnych.

Rozdział x

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 57. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej są zobowiązani w szczególności do:

1)  zabezpieczenia nieruchomości przed jej opuszczeniem przez zwierzęta gospodarskie utrzymywane na terenie tej nieruchomości;

2)  utrzymywania pomieszczeń przeznaczonych do chowu zwierząt gospodarskich
w odpowiednim stanie techniczno-sanitarnym;

3) składowania obornika na zewnątrz budynków gospodarskich jedynie w gnojowniku tj. na szczelnej płycie gnojowej;

4) wyposażenia nieruchomości w szczelne zbiorniki na gnojowicę;

5) usuwania na bieżąco odchodów utrzymywanych zwierząt gospodarskich pozostawionych poza nieruchomością;

6) utrzymywania zwierząt gospodarskich w sposób nie stwarzający uciążliwości takich  jak hałas, zanieczyszczenie powietrza, odory, dla osób zamieszkujących na nieruchomościach sąsiednich,  zanieczyszczenia środowiska;

3. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiazani są do niezwłocznego posprzątania ulic, chodników i innych terenów użyteczności publicznej oraz terenów nieruchomości sąsiednich  z odchodów zwierzęcych, przenoszonej karmy lub ściółki dla zwierząt.

1)  nieczystości i odpady pochodzące z hodowli winny być gromadzone w przeznaczonych do tego celu pojemnikach bądź w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu i w miejscu oddalonym od granicy sąsiednich nieruchomości o co najmniej 10 m lub w mniejszej, ale za zgodą właścicieli sąsiednich nieruchomości.

§ 58. Zabrania się pojenia zwierząt gospodarskich w zbiornikach wodnych (jeziorach, rzekach) znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie plaż i kompielisk.

§ 59. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zabudowanych budynkami wielorodzinnymi, na nieruchomościach tworzących mieszkaniowy zasób gminy oraz terenach użyteczności publicznej  i obsługi ludności.

Rozdział xi

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 60. Rada Gminy po zasięgnięciu opinii Terenowego Inspektora Sanitarnego może zarządzić przeprowadzenie akcji deratyzacji na terenie Gminy określając obszar, na którym ma być przeprowadzona akcja oraz termin jej przeprowadzenia.

2. Na wyznaczonym obszarze i w określonym terminie deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości.

§ 61. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji i koszty z tym związane spoczywają na właścicielach, administratorach, zarządcach i najemcach budynków mieszkalnych, użytkowych, produkcujnych, handlowych, usługowych, wysypisk odpadów , gospodarstw rolnych oraz innych nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Rutka-Tartak.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na jej terenie w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia informując o tym Urząd Gminy
Rutka-Tartak.

§ 62. Przez okres deratyzacji obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności w obrębie miejsc wyłożenia środków zwalczania gryzoni.

2. Miejsca wyłożenia trutki winny być oznakowane napisem:
"UWAGA TRUCIZNA ! ".

3. Stosowanie środków trujących przeciwko gryzoniom powinno być zgodne z instrukcją znajdującą się na opakowaniach. Po zakończeniu akcji należy bezwzględnie usunąć resztki wyłożonej trutki.

§ 63. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do umożliwienia przeprowadzenia kontroli wykonania obowiązku deratyzacji. 

Rozdział xii

Przepisy końcowe

§ 64. Właściciele nieruchomości i zwierząt mają obowiążek okazania dokumentow dot. wywozu odpadów bądź też nieczystości ciekłych, jak tez swiadectwa szczepień czy też opłaty podatkowej za psa i innych dokumentów wymienionych w powyższej uchwale oraz umożliwić wstępu na teren nieruchomośći w celu skontrolowania przestrzegania niniejszej uchwały uprawnionym osobom bądź instytucjom przez Wójta.

§ 65. W przypadku braku udokumentowania przez właściciela nieruchomości korzystania z usług w zakresie zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych oraz ciekłych, Wójt przejmuje w trybie zastępczym wykonywanie wyżej wymienionego obowiązku, a kosztami zostanie obciążony właściciel nieruchomości.

§ 66. Właściciele nieruchomości nie spełniający postanowień niniejszego regulaminu w dniu jego wejścia w życie, są zobowiązani dostosować się do niego w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 czerwca 2006 r.

§ 67. Nadzór nad przestrzeganiem niniejszych szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rutka-Tartak sprawuje Wójt i Rada Gminy.

§ 68. Naruszenie przepisów zawartych w niniejszym regulaminie podlega karze  określonej w art. 10 ustawy tj. karze aresztu lub karze grzywny



Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Rutka-Tartak

Wytwarzający/odpowiadający: Alicja Brzozowska

Wprowadzający: Alicja Brzozowska

Data wprowadzenia: 2006-05-26

Data modyfikacji: 2006-05-26

Opublikował: Alicja Brzozowska

Data publikacji: 2006-05-26