Uchwała Nr XII/78/04

                                                                           Uchwała nr XII/78/04

                                                                       Rady Gminy Rutka-Tartak

                                                                         z dnia  30 czerwca 2004 r

                         w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.

Na podstawie art.  53 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,      poz. 984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 119 – 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391,  Nr 65, poz. 594 i Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz.. 1851, Nr 229, poz. 2284, z 2004 r. Nr 19, poz.177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264 i Nr 123, poz,1291) uchwala się, co następuje :

§ 1. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 30 września  roku poprzedzającego rok budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

§ 2. Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie :

1) wskazówek rady gminy do projektu budżetu;

2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego;

3) prognozy wzrostu cen w roku budżetowym;

4) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy;

5) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń.

§ 3. Radni, sołtysi mogą składać Wójtowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do dnia 30 września  roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 4. Wójt Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej i poszczególnych części subwencji ogólnej dla gminy z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i  wydatków do projektu budżetu na tle przewidywanego wykonania dochodów i wydatków z poprzedniego roku.

§ 5.   1.Wójt Gminy przygotowuje projekt budżetu gminy obejmujący:

- projekt uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami,

- informację  o stanie mienia komunalnego,

- objaśnienia do projektu  budżetu gminy.

2.Projekt budżetu gminy, obejmujący projekt uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami, informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia do projektu budżetu gminy Wójt przedkłada Radzie Gminy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół Zamiejscowy w Suwałkach w celu jego zaopiniowania.

§ 6. Projekt uchwały budżetowej  powinien obejmować:

1)   po stronie dochodów prognozowane dochody gminy według ważniejszych źródeł i działów, rozdziałów i paragrafów  klasyfikacji dochodów w tym:

a)      dochody własne,

b)      dotacje celowe na realizację zadań  własnych i zleconych,

c)      poszczególne części subwencji ogólnej z budżetu państwa dla gminy.

2) po stronie wydatków prognozowane wydatki w podziale na działy, rozdziały  paragrafy klasyfikacji wydatków, z uwzględnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

- wynagrodzeń i pochodnych od płac,

- dotacji,

- wydatków na obsługę długu gminy,

- wydatków z tytułu poręczeń i udzielonych gwarancji,

b)  wydatków majątkowych,

3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu;

4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;

5) wydatki na programy i projekty  realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych oraz   zadania wynikające z kontraków wojewódzkich;

6) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych;

7) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;

8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;

9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;

10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego;

11) dotacje;

12) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

§ 7. Informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać następujące elementy:

1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności;

2) dane dotyczące innych niż własności praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu;

3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego gminy w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji;

4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych gminy oraz  z wykonywania posiadania;

5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego .

§ 8. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać:

1) omówienie planu dochodów z poszczególnych źródeł z uwzględnieniem materiałów otrzymanych z Ministerstwa Finansów;

2) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów planu wydatków, w tym:

a) wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym ,

b) wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

c) wydatków na cele inwestycyjne ( w tym wyszczególnienie terminu rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, ogólny koszt poniesionych dotychczas nakładów, źródeł sfinansowania, rodzaju inwestycji ),

d) dotacji dla innych podmiotów,

3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetu gminy;

4) omówienie rozchodów związanych ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

§ 9. 1.Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt budżetu gminy przesyła niezwłocznie wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Gminy;

2.Komisje Rady w ciągu 10 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. W przypadku propozycji dokonania zmian w zakresie wydatków w projekcie budżetu Komisje winny wskazać źródło sfinansowania;

3.Opinie  komisji są przekazywane Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu  się z ich treścią nanosi  poprawki do projektu budżetu gminy i przekazuje Radzie Gminy ostateczną wersję projektu budżetu;

4.Wnioski komisji nie uwzględnione w projekcie budżetu wymagają uzasadnienia przez Wójta Gminy.

§ 10. Załącznikami do projektu uchwały budżetowej powinny być w szczególności  zestawienia tabelaryczne obejmujące:

1) zestawienie planów dochodów i wydatków budżetu gminy zgodnie z § 6,

2) inne zestawienia  uwzględniajace dane określone w § 6.

3) wykaz  imienny inwestycji i wielkości  środków na relizację, a także  wieloletnie plany  inwestycyjne.

§ 11. 1.Uchwalenie budżetu gminy powinno nastąpić w następującym porządku:

1) zwięzłe przedstawienie projektu budżetu gminy wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta Gminy,

2) odczytanie opinii Komisji ,

3) odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji z uzasadnieniem sposobu uwzględnienia wniosków,

4) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

5) dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,

6) głosowanie nad całościowym projektem budżetu gminy,

2.Uchwalenie budżetu gminy powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach -  nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

3. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej przez Radę Gminy, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie Gminy.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 13. Traci moc Uchwała Nr VIII/57/99 Rady Gminy Rutka-Tartak z dnia                       29 października 1999 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektom budżetu .

§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na okres 14 dni, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Rutka-Tartak.

                                                                                                      Przewodniczący  Rady Gminy

                                                                                                          inż. Andrzej Anuszkiewicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Rutka-Tartak

Wytwarzający/odpowiadający: Alicja Brzozowska

Wprowadzający: Alicja Brzozowska

Data wprowadzenia: 2006-05-24

Data modyfikacji: 2006-05-24

Opublikował: Alicja Brzozowska

Data publikacji: 2006-05-24