Zarządzenie Nr 1/06
Zarządzenie Nr 1 /06
Wójta Gminy w Rutce-Tartak
z dnia 2 stycznia 2006 roku
w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Rutka-Tartak
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) w związku z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703, Dz.U. z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485)
Zarządzam co następuje:
§ 1.Ustala się regulamin Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Rutka-Tartak określający zadania Komisji, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Obsługę kancelaryjną powierza się Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Rutce-Tartak.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Zarządzenia Nr 1/0
Wójta Gminy Rutka-Tartak
z dnia 2 stycznia 2006 roku
REGULAMIN
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W RUTCE-TARTAK.
I. Organizacja i teren działania Komisji.
1. Teren działania Komisji jest gmina Rutka-Tartak.
2. Komisję powołuje Wójt Gminy Rutka-Tartak.
II. Zadania Komisji.
1. Inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. W szczególności zadania te obejmują:
1) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowania przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
2. Komisja współpracuje przy konstruowaniu Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie gminy, zwanego dalej „Programem”
3. Komisja opiniuje:
1) projekt Programu,
2) projekty uchwał dotyczące:
a) liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
b) zasad ich usytuowania na terenie gminy,
3) projekty rocznych sprawozdań z realizacji programu,
4) opiniuje wnioski dotyczące zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy.
4. Podejmuje działania motywujące osoby uzależnione od alkoholu do leczenia odwykowego.
5. Komisja podejmuje działania zmierzające do orzekania o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego:
a) kieruje na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,
b) kieruje wniosek wraz z zebraną dokumentacją do sądu o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
6. Na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Rutka-Tartak dokonuje kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
III. Obowiązki, uprawnienia , zakres odpowiedzialności członków Komisji.
1. Całokształtem prac komisji kieruje jej Przewodniczący.
2. Do kompetencji Przewodniczącego należy:
a) reprezentowanie Komisji na zewnątrz,
b) podpisywanie dokumentów opracowanych przez Komisję,
c) organizacja pracy Komisji.
3. W razie nieobecności Przewodniczącego obowiązki jego pełni Sekretarz Komisji lub członek Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego.
4. Sekretarz Komisji nadzoruje sprawy organizacyjne Komisji, a w szczególności czynności służące wykonywaniu przez Komisję powierzonych jej zadań.
5. Sekretarz Komisji realizuje postanowienia Komisji w tym prowadzenie bieżącej korespondencji z podmiotami w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
6. Członkowie Komisji uprawnieni są do prowadzenia kontroli przestrzegania zasad obrotu oraz warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie pełnomocnictwa szczególnego udzielanego przez Wójta Gminy Rutka-Tartak.
7. Członkowie Komisji są obowiązani uczestniczyć w jej posiedzeniach. W przypadku 3 – krotnej w ciągu roku nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu. Komisja lub Przewodniczący Komisji może wystąpić z wnioskiem do Wójta Gminy Rutka-Tartak o odwołanie Członka Komisji.
IV. Tryb pracy Komisji.
1. Z zastrzeżeniem pkt 3 Komisja rozpatruje sprawy na posiedzeniu Komisji w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Komisji.
2. Posiedzenia Komisji zwołuje jej Przewodniczący:
a) plenarne co najmniej raz w kwartale,
b) związane z działalnością zmierzającą do leczenia odwykowego - w miarę potrzeb,
c) posiedzenie Komisji może być zwołane w każdym czasie z uwagi na szczególne potrzeby.
3. Sprawy związane z leczeniem odwykowym Komisja rozpatruje w składzie co najmniej trzyosobowym.
4. Posiedzeniom Komisji przewodniczy :
a) Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Sekretarz Komisji,
b) Członek Komisji , jeżeli Przewodniczący powierzy mu jej prowadzenie.
5. Z wyjątkiem pkt 6. Komisja podejmuje decyzje w formie postanowień i wniosków.
6. Rozstrzygnięcia w sprawach niniejszej wagi zostają tylko odnotowane w protokole z posiedzenia.
7. Podjęcie rozstrzygnięć następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
8. Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w pracach Komisji osoby nie będące jej członkami w charakterze konsultantów bez prawa głosowania.
9. W celu realizacji swoich zadań Komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, a w szczególności Policji, izb wytrzeźwień oraz innych podmiotów ( np. kuratorów sądowych lub opiekunów itp.).
Metryka strony