Zarządzenie Nr 1/06

Zarządzenie Nr  1   /06

Wójta Gminy w Rutce-Tartak

z dnia 2 stycznia 2006 roku

 

w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Rutka-Tartak

 

                   Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) w związku z art. 41 ust. 3  ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703, Dz.U. z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485)

 

Zarządzam co następuje:

 

§ 1.Ustala  się regulamin  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Rutka-Tartak określający zadania Komisji,  stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego  zarządzenia.

 

§ 2. Obsługę kancelaryjną powierza się Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Rutce-Tartak.

 

§ 3.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                   Załącznik do Zarządzenia Nr 1/0

                                                                                      Wójta Gminy Rutka-Tartak

                                                                                        z dnia 2 stycznia 2006 roku

                                                                                            REGULAMIN

GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W RUTCE-TARTAK.

 

I. Organizacja i teren działania Komisji.

 

1.  Teren działania Komisji jest gmina Rutka-Tartak.

2.  Komisję powołuje Wójt Gminy Rutka-Tartak.

 

II. Zadania Komisji.

 

1. Inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów  alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. W szczególności  zadania te obejmują:

 

1) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

 

2) udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

 

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej  i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,

 

4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

 

5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowania przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,

 

6) wspieranie zatrudnienia  socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

 

2. Komisja współpracuje przy konstruowaniu Programu Profilaktyki i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych na terenie gminy, zwanego dalej „Programem”

 

3. Komisja opiniuje:

1)  projekt Programu,

2)  projekty uchwał dotyczące:

a) liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

b) zasad ich usytuowania na terenie gminy,

3)  projekty rocznych sprawozdań z realizacji programu,

4) opiniuje wnioski dotyczące zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy.

 

4. Podejmuje działania motywujące osoby uzależnione od alkoholu do leczenia odwykowego.

 

5. Komisja podejmuje działania zmierzające do orzekania o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego:

a)  kieruje na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,

b) kieruje wniosek wraz z zebraną dokumentacją do sądu o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

 

6. Na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Rutka-Tartak dokonuje kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.

 

III. Obowiązki, uprawnienia , zakres odpowiedzialności członków Komisji.

 

1. Całokształtem prac komisji kieruje jej Przewodniczący.

 

2. Do kompetencji Przewodniczącego należy:

a) reprezentowanie Komisji na zewnątrz,

b) podpisywanie dokumentów opracowanych przez Komisję,

c) organizacja pracy Komisji.

 

3. W razie nieobecności Przewodniczącego obowiązki jego pełni Sekretarz Komisji lub członek Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego.

 

4. Sekretarz Komisji nadzoruje sprawy organizacyjne Komisji, a w szczególności czynności służące wykonywaniu przez Komisję powierzonych jej zadań.

 

5. Sekretarz Komisji realizuje postanowienia Komisji w tym prowadzenie bieżącej korespondencji z podmiotami w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

6. Członkowie Komisji uprawnieni są do prowadzenia kontroli przestrzegania zasad obrotu oraz warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie pełnomocnictwa szczególnego udzielanego przez Wójta Gminy Rutka-Tartak.

 

7. Członkowie Komisji są obowiązani uczestniczyć w jej posiedzeniach. W przypadku 3 – krotnej w ciągu roku nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu. Komisja lub Przewodniczący Komisji może wystąpić z wnioskiem do Wójta Gminy Rutka-Tartak o odwołanie Członka Komisji.

 

IV. Tryb pracy Komisji.

 

1. Z zastrzeżeniem pkt 3 Komisja rozpatruje sprawy na posiedzeniu Komisji w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Komisji.

 

2. Posiedzenia Komisji zwołuje jej Przewodniczący:

a) plenarne co najmniej raz w kwartale,

b) związane z działalnością zmierzającą do leczenia odwykowego  - w miarę potrzeb,

c) posiedzenie Komisji może być zwołane w każdym czasie z uwagi na szczególne potrzeby.

 

3. Sprawy związane z leczeniem odwykowym Komisja rozpatruje w składzie co najmniej trzyosobowym.

 

4. Posiedzeniom Komisji przewodniczy :

a) Przewodniczący Komisji,  a w razie jego nieobecności Sekretarz Komisji,

b) Członek Komisji , jeżeli Przewodniczący powierzy mu jej prowadzenie.

 

5. Z wyjątkiem pkt 6. Komisja podejmuje decyzje w formie postanowień i wniosków.

 

6. Rozstrzygnięcia w sprawach niniejszej wagi zostają tylko odnotowane w protokole z posiedzenia.

 

7. Podjęcie rozstrzygnięć następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

 

8. Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w pracach Komisji osoby nie będące jej członkami w charakterze konsultantów bez prawa głosowania.

 

9. W celu realizacji swoich zadań Komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, a w szczególności Policji, izb wytrzeźwień oraz innych podmiotów ( np. kuratorów sądowych lub opiekunów itp.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Rutka-Tartak

Wytwarzający/odpowiadający: Alicja Brzozowska

Wprowadzający: Alicja Brzozowska

Data wprowadzenia: 2006-06-05

Data modyfikacji: 2006-06-05

Opublikował: Alicja Brzozowska

Data publikacji: 2006-06-05